فراری 250 GTO مدل ۱۹۶۲ – ۳۸۱۱۵۰۰۰ دلار (بونهامز، ۲۰۱۴)
فراری 250 GTO از مدل خودروهایی است که طالبان زیادی دارد. در همین حال، وقتی این خودرو در اوایل تابستان امسال در کوئیل لاج در مونتری کالیفرنیای امریکا، به فروش رسید، یک رکورد جهانی به نام خود ثبت کرد. البته این مبلغ بسیار کمتر از تخمین اولیه مزایده به میزان ۵۰ میلیون دلار بود. دلیل این قیمت گزاف شاید این است که فراری تنها ۳۹ دستگاه از مدل 250 GTO تولید کرده است؛ یک خودروی مسابقهای خاص که کمتر در مزایدههای عمومی دستبهدست میشود.
مرسدسبنز W196 مدل ۱۹۵۴ – ۲۹۶۰۷۷۶۰ دلار (بونهامز، ۲۰۱۳)
حدود یک سال قبل از اینکه فراری 250 GTO با قیمت ۳۸ میلیون دلاری خود رکوردشکن شود، عنوان گرانترین خودروی فروخته شده در یک مزایده در اختیار خودروی مسابقه مرسدسبنز بود. این مدل در لیست جشنواره بونهامز گودوود در جولای ۲۰۱۳ قرار گرفته بود. از ویژگیهای خاص این خودروی فرمول یک و تکسرنشینه، برنده شدن چند مسابقه با راننده سرشناس فرمول یک، خوآن مانوئل فانجیو بود. W196 موتوری ۲/۵ لیتری هشت سیلندر با انژکتور سوخت داشت و در واقع، سه رکورد از خود به جای گذاشت: گرانترین خودروی فرمول یک، گرانترین خودروی تولیدی مرسدسبنز و گرانترین خودرویی که در یک مزایده تا آن زمان به فروش رسیده بود.
فراری 275GTS/4 N.A.R.T اسپایدر مدل ۱۹۶۷ – ۲۷۵۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)
1967 Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider
تخمینهای اولیه برای فروش این خودرو در مزایده بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون دلار بود و وقتی این مدل به میزان ۲۷ میلیون دلار به فروش رسید، مزایده را تبدیل به یکی از بهیادماندنیترین مزایدههای تاریخ، البته برای صاحبان این فراری کرد. عنوان N.A.R.T در این مدل به معنای «تیم مسابقات سرعت امریکای شمالی» بود. همچنین این خودرو بر اساس 275GTB/4 کوپه ساخته شده و یکی از ۱۰ دستگاه خودروی سقفباز ساخته شده محسوب میشد. استفاده از رنگ قرمز طبیعی نیز باعث میشد تا این نمونه بیش از پیش خاص و ویژه شود و در نتیجه، هیچوقت به سختی از دست صاحب اولیهاش خارج شود. شخصی به نام ادی اسمیت از کارولینای شمالی صاحب اولیه این خودرو بود و خانوادهاش پس از ۶ سال از مرگ «ادی» تصمیم گرفتند که خودرویش را بفروشند و تمام پول آن را نیز برای انجام امور خیریه صرف کنند.
فراری 275 GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴ – ۲۶۴۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۴)
این فراری کاملاً تحت تأثیر رکوردشکنی مدل 250 GTO در مزایده مونتری امسال قرار گرفت. با این حال، فراری 275 GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴ یک خودروی منحصربهفرد است. این خودرو، به عنوان نسخه جادهای از مدل مسابقهای 275 (مدلی که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۵ جایگاه سوم را از آنِ خود کرد)، نشانههای یک خودروی اسپرت را در خود داشت و یکی از تنها سه GTB/C اسپشیالههای برلینتا کمپتیتونز (Competitonze) بود که به منظور برآوردهکردن مقررات ساخته شده بود. پیشرانه این خودرو، یک موتور ۳/۳ لیتری V-12 بود که ۳۲۰ اسببخار قدرت داشت و با یک گیربکس ۵ دنده دستی همراه بود. قیمت بالای پرداخت شده برای این خودرو چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که یک خودروی دستنخورده و منحصربهفرد است.
فراری 375-Plus اسپایدر کمپتیزیونه – ۱۸۴۰۰۱۷۷ دلار (بونهامز، ۲۰۱۴)
این خودروی مسابقهای ساخت فراری در بسیاری از رقابتها در ایتالیا با یک موتور ۴/۹ لیتری V-8 شرکت کرده است. این خودرو متعاقباً به یک راننده مسابقه آمریکایی فروخته شد که سالها قبل از اینکه فراریاش نیاز به تعمیر پیدا کند، در یک باشگاه مسابقه SCCA عضویت داشت. ولی این خودرو در ایتالیا احیا شد و بدنه دوباره در کنار موتور اصلی قرار گرفت. قبل از این موضوع، 375-Plus در مسابقات اروپایی بسیار موفق بود و فرانسویها به آن “Le Monstre” به معنای هیولا میگفتند. این در حالی است که لقب انگلیسیها به آن چیزی به معنای «چهل و نهِ ترسناک» بود. قیمت بالای فروش این خودرو در مزایده نیز گویای گذشته آن در مسابقات بود. البته این فروش شامل لیست بلند بالایی از قطعات یدکی بود و حتی یک موتور یدکی نیز به همراه خودرو ارائه میشد.
فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ – ۱۶۳۹۰۰۰۰ دلار (گودینگ، ۲۰۱۱)
1957 Ferrari 250 Testa Rossa
برای کسانی که در اسکاجلیتی، فراری 250 تستا روسا را طراحی و تولید کردند، مبلغ ۱۶/۳۹ میلیون دلار میتواند یک معاملهٔ بسیار خوب باشد؛ به خصوص وقتی که بدانند این مبلغ برای اولین نمونه از این خودرو پرداخت شده است. این خودرو قبل از این که به «تیم مسابقه امریکای شمالی» تحویل داده شود، به عنوان یک مدل ویژه از فراری در مسابقات لمانز شرکت میکرد. در واقع، این گذشته فراری 250 است که آن را یک خودروی دوستداشتنی میکند. پیشرانه این خودرو یک موتور ۳ لیتر V-12 با قدرت ۳۰۰ اسببخار بود که با شش کاربراتور «وبر» و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک همراه بود. پبل بیچ ۲۰۱۱ جایی بود که این فراری با این مبلغ به فروش رسید.
فراری 250 LM مدل ۱۹۶۴ – ۱۴۳۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)
مدل 250 LM مسابقهای از فراری، اولین خودرو از فراری بود که با موتور میانی عرضه شد و یک نمونه با شرایط نگهداری مناسب از این خودرو در مزایده «هنر اتومبیل» از RM سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۴ میلیون دلار به فروش رسید. بدنه این مدل توسط اسکاجلیتی ساخته شده و از یک موتور فراری V-12 با قدرت ۳۲۰ اسببخار برای پیشرانه استفاده میکند. صاحب اولیه این خودرو، استیون ارل اهل سانتا باربارا، برخلاف هدف اولیه ساخت آن (مسابقات سرعت) در جادههای کالیفرنیا از آن استفاده میکرد. وی در سال ۱۹۶۴ این خودرو را سفارش داد و تا چند سال که با آن چند هزار مایل مسافت طی کرد و بعد آن را فروخت، در هیچ مسابقهای شرکت نکرد. امّا بعد از آن 250 LM شروع به شرکت در مسابقات مختلفی مانند سبرینگ و دیتونا کرد و در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۸ در کلاس خود در جای اول ایستاد. فروش آن در سال ۲۰۱۳، اولین حضور عمومی این مدل در بیش از ۳ دهه از عمرش بود که نگاههای بسیاری را به خود جلب کرد.
فراری 340/375 MM برلینتا کمپتیزیونه مدل ۱۹۵۳ – ۱۲۸۱۲۸۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)
فراری 340/375 MM برلینتا مدل ۱۹۵۳ یکی از سه خودروی 375 MM بود که برای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۵۳ تولید شده بود. البته در موتور ۴/۱ لیتری V-12 و بدنه طراحی شده توسط «پینین فارینا» برای بهبود عملکرد، برخی اصلاحات انجام شد. موتور اولیه از خودرو جدا شد و یک موتور ۴/۵ لیتری V12 مطابق مدل فراری 375 فرمول یک به جای آن قرار گرفت. در همین حال، با تغییرات صورت گرفته در جلو و عقب، نیروی رو به پایین و ظاهر خودرو ارتقای زیادی یافت. فراری 340/375 MM تا قبل از این که در سال ۱۹۵۴ به امریکا منتقل شود، در سه مسابقه به قهرمانی جهان رسیده بود. این خودرو پس از سالها ترمیم و بازسازی خود، نمونهای کامل از افسانه فراری است و شایستگی مبلغی در حدود ۱۳ میلیون دلار را دارد.
فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ – ۱۲۴۰۲۵۰۰ دلار (RM، ۲۰۰۹)
فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ یکی از ۲۲ دستگاه خودرویی بود که با طرح سپر پنتون (Pontoon) ساخته شد. این مدلهای با طرح ویژه بدنه از فراری 250 تنها در فاصله بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ تولید شدند و خودروی فروخته شده در مزایده، چهارمین خودرو از این سری بود. فراری 250 تستا روسا گذشته پرافتخاری در مسابقات داشته و در رقابتهای SCCA زیادی در امریکا حضور داشته است. این خودرو پس از فروخته شدن به «آلن کانل» از «فور ورث»، دیگر در مسابقات شرکت نکرده بود؛ ولی در عین حال، در فستیوالهای مختلفی حضور پیدا کرده بود و سرانجام در مزایده «لجنده پسیونه» فراری در ماه سال ۲۰۰۹ به مبلغی بیش از ۱۲ میلیون دلار به فروش رسید؛ یک خودروی مسابقه واقعی از فراری با موتور ۳ لیتری V-12 و قدرت ۳۰۰ اسببخار.
مرسدسبنز 540K اسپیشال رودستر مدل ۱۹۳۶ – ۱۱۷۷۰۰۰۰ دلار (گودینگ، ۲۰۱۲)
1936 Mercedes-Benz 540K Special Roadster
این مرسدسبنز 540K اسپیشال رودستر مدل ۱۹۳۶ متعلق به بارون «گیسلا فان کریگر» از آلمان بوده که به ایالات متحده انتقال داده شده است. پس از مهاجرت شخص بارون از اروپا، این خودرو سالها از نظرها دور افتاده بود؛ تا اینکه در یک انبار در کاناتیکت در سال ۱۹۹۲ دوباره پیدا شده و به شکلی ماهرانه احیا شد. موتور ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر در یک ردیف و سوپرشارژر در این خودرو استفد شده که ۱۸۰ اسببخار قدرت داشت. گیربکس این مدل نیز از نوع ۴ دنده دستی بود. ظاهر زیبا و داستانهای گذشته پر فراز و نشیبش باعث شد تا یکی از خریداران را به پرداخت ۱۱/۷۷ میلیون دلار در مزایده پبل بیچ سال ۲۰۱۲ متقاعد کند.